podsw szyb, ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ◄►Renault - Poradnik◄► ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wymiana podświetlenia przycisków w panelu sterowania szyb kierowcy
Laguna II ph I
Poradnik ten przybliży Wam sposób wymiany podświetlenia owych przycisków na podświetlenie
diodowe.
Do podświetlenia przycisków radzę używać diod rozpraszających światło (mydlanych, matowych),
lecz zwykłe, i świetle skupionym też się powinny nadać. Diody powinny mieć rozmiar 3mm, większe
mogłyby się nie zmieścić. Te, których ja użyłem, kosztowały mnie 2,50 zł za sztukę w pobliskim sklepie
(na allegro widziałem za 1,40 zł).
Oczywiście do diod wymagane są oporniki w celu ograniczenia prądu na diodzie. Większość diod LED
poprawnie świecą w zakresie 10 – 20 mA. Po wyżej tej wartości diody zostają trwale uszkodzone!
Zatem pytanie, jaki dobrać opornik? Mógłbym się tu wywodzić na ten temat, w sposób
matematyczny przedstawić problem, znając podstawy elektrotechniki. Ale nie w tym rzecz. W
samochodzie mamy instalacje 12V, aczkolwiek w praktyce mamy do czynienia z ok. 14V. Wobec tego
musimy dobrać opornik w granicach 800 - 1000 Ohm.
OK., diody i oporniki mamy, czas wziąć się do roboty ;)
Krok 1.
Demontaż panelu sterowania
Zaczynamy od wciśnięcia zaczepów panelu śrubokrętem (o ile nie mamy specjalnego narzędzia
wyprodukowanego przez Renault specjalne w tym celu ;) ) zaznaczonych na rysunku strzałkami:
Po czym wyciągamy panel do góry i odłączamy wtyczki.
Krok 2.
Wydobycie przełączników
Aby dobrać się do wyłączników należy odgiąć do środka zaczepy zaznaczone na zdjęciu i wyciągnąć
przełączniki do siebie:
Po czym demontujemy przyciski poprzez odgięcie plastików przy zatrzaskach zaznaczonych na zdjęciu
(są jeszcze dwa takie same po drugiej stronie), tym samym dobierając się do oświetlenia:
Teraz na wierzchu mamy takie „coś”:
Krok 3.
Odcięcie starego oświetlenia i wlutowanie diod.
Jako, że oryginalne „żaróweczki” (sam nie wiem co to jest, diody na 12V jeszcze nie widziałem…) są
wlutowane w „niedostępny” dla nas sposób, należy odciąć stare nóżki zostawiając sobie trochę
drucika, do którego przylutujemy nasze diody.
Teraz do naszej diody przylutowujemy opornik. Najlepiej do anody diody, aczkolwiek nie ma to
większego znaczenia. Jak rozpoznać anodę? Dioda jest elementem dwu-elektrodowym, co oznacza,
że posiada dwie „nóżki” ;) Jedna nóżka to anoda (+) a druga to katoda (-). Rozróżnić je można na dwa
sposoby, pierwszy: po długości nóżek, dłuższa nóżka to anoda (+), a krótsza to katoda (-); drugi
sposób: przy katodzie, na bańce diody jest ścięty „kapturek” (nie wiem jak to nazwać). Kto weźmie do
ręki diodę zrozumie, o co chodzi ;). Połączona dioda z opornikiem wygląd następująco:
Ważne! Należy pamiętać od odpowiednim podłączeniu diody (+ do +, - do -). Minusowa nóżka
(katoda) powinna wchodzić od strony, na której jest zatrzask wtyczki, czyli:
(jedna z diod na zdjęciu źle wlutowana – proszę się nie wzorować ;) )
Po wymianie diod, wszystko składamy w odwrotnej kolejności do rozbierania.
Życzę powodzenia ;)
kornik_junior
Poradnik pochodzi z forum Renault Laguna Klub Polska
Link:
Opracowanie: kornik_junior #189
Zastrzeżenie. Wszystkie materiały potrzebne do zbudowania poradnika są własnością autora. Poradnik został
opracowany w całości przez autora, i zastrzega on sobie prawo do kopiowania tegoż poradnika. Kopiowanie i
udostępnianie materiałów jak i całego poradnika bez zgody autora jest zabronione.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]